De 10 Taiji Prinicpes.

1. De kruin (Ba Hui) licht en ontspannen rechtop houden.

Door je kin lichtjes in te trekken en je voor te stellen dat je kruin aan een draadje omhoog wordt getrokken, heb je de correcte houding van je hoofd.Dit gebeurt zonder gebruik van kracht, zonder dwang, moeiteloos dus. Leun nooit naar voor, noch naar achter of opzij .De ogen blijven op de horizon gericht

 

2.Beweeg alsof er een vriendelijke weerstand is.

Stel je voor dat de lucht rondom je dicht is en dat jij behoedzaam tegen deze dichte lucht in moet bewegen. Hierdoor ontwikkel je je zachte Ďinnerlijkeí kracht in plaats van brute spierkracht:  Let hierbij vooral op de ontspanning van je borstkas door goed uit te ademen. 

 

3.Het Dantien of middel stuurt de beweging

Elke verandering in de beweging gebeurt vanuit het Dantien.  Door je borstkas te laten zinken, strekt de rug zich op een natuurlijke wijze en stroomt de Qi vanzelf naar het Dantien. Door het middel te ontspannen sta je krachtig en rust heel je lichaam op een stevige basis. 

 

4.Maak onderscheid tussen vol en leeg.

Wees je bewust van het overbrengen van je gewicht van het ene been naar het andere.  Centreer jezelf, controleer je evenwicht ter-wijl je de houdingen van je lichaam behoudt. Zink eerst een beetje in de knieŽn, verplaats dan geleidelijk en bewust je gewicht naar voor, naar achter, op de diagonaal of op zij. Ervaar ťťn been als vol, het andere als leeg. . Zo beweeg je  soepel en moeiteloos.

 

 

5.Laat schouders en ellebogen zinken.

Beide schouders goed ontspannen en op een natuurlijke manier laat hangen. Stel je voor dat er water van je schouders naar beneden stroomt. Indien de schouders niet afhangen maar opgetrokken worden dan gaat de qi stijgen en je hele lichaam zal kracht tekort komen. beide ellebogen ontspannen moeten zijn en dat je ze iets moet laten zakken, dan zinken je schouders vanzelf.

 

6.Gebruik je wil i.p.v. spierkracht.

Hoe zachter en soepeler je beweegt, bijna als een kat, hoe krachtiger en steviger je wordt, omdat de chi de weg van de minste weerstand neemt Het gaat hier om een bewuste, zachte, ontspannen en innerlijke verlenging van de gewrichten. Hierdoor worden de meridianen geopend en kan de qi overal naartoe stromen, waar jij dat wenst . 

 

7.Boven en beneden bewegen samen.

Voet, hand en ogen volgen steeds de beweging van het Dantien. Daardoor beweegt je lichaam als een eenheid. Hand en voet, elleboog en knie, heup en schouders vormen de 6 harmonieŽn. Als ťťn beweegt, beweegt alles.De kracht komt uit de voet (de wortel) en stroomt via de benen door de wervelkolom langs de schouders via de onderkant van de armen naar de handen en de vingers.

 

8.Eenheid tussen lichaam en geest.

Waar je aandacht is, is je energie. Laat daar-om je geest je bewegingen leiden en concen-treer je op je beweging zodat je innerlijke en uiterlijke als een eenheid functioneren. Bij het openen worden benen en handen uitge-strekt,(nooit volledig) maar ook de gedachten en de wil. Bij het sluiten worden de benen en handen teruggebracht, maar ook de gedachten en de wil, die geconcentreerd zijn.  Ook hierin herkennen we het wisselen van Yin en Yang.

 

 

9. De bewegingen zijn zonder onderbreking met mekaar verbonden.

Elke beweging heeft een begin en een einde, die in Tai Chi vloeiend in mekaar overgaan, steeds aan hetzelfde tempo zoals de ononderbroken beweging van golven. Doordat de wil wordt gebruikt in plaats van spierkracht is de omloop zonder einde. De innerlijke kracht wordt voortdurend gekanaliseerd en geregeld door de juiste ademhaling.

 

10.Bewaar rust in de beweging.

Wanneer je beweegt is het alsof je in bewegingloosheid bent. Dus hoe langzamer, hoe beter. Het ademen wordt dan diep en lang en de chi daalt naar omlaag, in het Dantien waardoor er steeds meer rust intreedt.Door het combineren van je ademhaling met je beweging, versterk je de stroming van de innerlijke chi of kracht.  Adem in bij het zinken of achteruit bewegen, adem uit bij het opwaarts of voorwaarts bewegen.

 

 

 

(c) Hilda Cardinaels

GeÔnspireerd door :  Laoshi Yang Chenfu en Master Paul Lam.